Tuesday, December 16

a lil story..

assalamualaikum...
ari sabtu yg lepas, aku & famili aku balik ipoh, perak... it's been a while cuz aku ingat last time aku balik ipoh pun during Aidilfitri yang lalu.. sebelum smpai ipoh, kami singgah jap kat serendah... sebab jiran aku dulu, Mama Eno (nama dia Zainon tp cuz aku dulu pelat org pnggil dia 'Enon' tp aku tersebut Eno... melekat smpai skang..) ada wat knduri cukur jambul cucu dia.. agak lama x jmpe family mereka.. rmai yg dah beso cucu2 beliau... skali tgk Kak Emy(dulu slalu dia ikut kami jln2 masa kecik dulu) punye anak punyela comey... Amirul Adha namanye.. umur almost setahun..Amirul Adha
mama aku ckp yg budak ni muke dia mcm aku dulu2.. korang x caya sudahle...
hahahah tp mmg best main2 dgn baby ni, bijak2.. dh la pipinye tembam mcm aku, abes aku cubit.. oh ya knduri 2 mmg meriah psl rmai org...elok plak aku smpai time tu kumpulan marhaban 2 tgh nk baca doa, tandanye dh dkat nk abes la tu..
abes je,trus aku masuk salam sume Mama Eno's family members.. lepak2, sembang2 dgn mereka, rmai tkjut aku amek STPM, aku wat tak tau jela, pasal benda dh lpas pun.. hahaha anyway, pas tu balun plak makanan yg ada iaitu; nasi putih, sup daging, rendang daging, & sambal sotong... bkn sutun tp sotong...
makan pun aku x byk sgt psl aku akan drive kter... klu mkn byk kan ngantuk.. so aku makan sekadar perlu.. abes je mkn trus kami meneruskan journey ke Ipoh...
agak lama aku x lalu ke jln lama menghala ke Ipoh dr Serendah tu.. so mcm2 la kemajuan yg aku tgk berbanding beberapa tahun lalu.. jalan makin lebar, & dh byk lampu isyarat di kawasan2 yg dulunye xde mende tuh.. jauh jgak rupenye simpang ke highway Plus Tg. Malim dr Serendah tu.. aku malas nk pusing blikm Rawang yg jammed memanjang tuh... smpai je tol, kami berhenti jap utk solat Asar psl dh pukul 6 time tuh... selesai je, kami sambung blik perjalanan ke Ipoh.. perjalanan smooth psl kter x byk sgt.. seronok siot memandu, aku mmg suke bawak kter...
akhirnya smpai gak tol Simpang Pulai, TouchnGo je trus aku grak ke Kg Serdang Permai, 10 minit dr tol situ.. kat situla umah opah aku.. lepak la 1 mlm kat situ pasal sok ada knduri kawen member abah kat Ipoh... smpai je umah, aku slm sume pastu solat Maghrib.. lepak2 + memain dgn spupu2 yg kocik2.. mlm 2 ada byk game bola, aku malas tgk psl lpas drive, letihla pulok... solat Isyak, pastu aku pi tido..

haha esoknye aku leh plak tertido pas Subuh.. kul 10 bgn blik, aku pi dapurla cari makan.. opah tgh sembang2 dgn Mak Jan & mama.. aku join.. smbil tu, aku tala gak kopok lekor tuh.. pas tu, pi la mandi & siap2 gi kenduri kawen... kat Kg Pasir Putih, Ipoh.. dkat bebeno kampung abah aku tuh dgn Tesco Station 18.. lupa lak nk gtau yg aku tido smlm tuh kg mama aku... x jauh, kira2 dlm 20 menet bley smpai...
aku smpai tgk cm dh rmai org.. lepak dulu kat umah.. salam2 sume, abah lak lepak kat luar, jmpe member2 lama dia.. biasalah, otai... hahaha pas lepak, aku pi la amek makanan, fulamak.. makanan dia... nasi minyak,masak nangka, rendang tok, ayam goreng... ada gak acar buah.. air sirap.. mmg biasalah lauk knduri gitu tp mmg sedap bebeno masakan2 tuh.. sirap dia pun manis, slalu knduri2 tawar airnye, tp knduri ni mmg tip top makanan dia... 2 baru lauk bese, blum lauk pengantin lagi..
abes je mkn, aku solat zuhur, kendian lepak2 dgn spupu2 kocik... abes aku kne gasak dgn dorang.. adalah dlm 4-5 org.. yop mmg dh lari pi tido.. tinggal aku jela layan dorang.. adoyai... ni antara mereka yg berjaya menjatuhkan aku...
dari kiri, Fatini & Haziq..
si Hazig ni bru dpt adik baru.. Hazim namanye.. si Fatini ni plak bakal dpt adik cuz maknye pun tgh hamil... makin meriah la famili aku pas ni.. seronok memain dgn dorang... aku pun amek timeout jap pasal nk makan ais kacang(ABC org KL cakap).. masyuk siut.. kenduri kawen td ada ais kacang.. 2 mangkuk aku tala... hahaha
abes je kenduri tuh, kami kembali ke Simpang Pulai... pack things cuz nk blik KL semula.. aku pun sempat gak memain dgn Iman.. dulu dia ni anti btui dgn aku.. skang ni leh plak dia kamceng.. hahahah
Iman
abes je kemas, kami gerak blik KL.. aku gak drive.. drive mlm2 lagi mencabar.. rilek je bas2 potong2 time ujan lbat.. kerek tul.. klu time cuaca bese, x plak..
akhirnya kami tiba dgn selamat.. safe & sound org putih ckp...

No comments: