Sunday, January 18

Boikot@Boycott?

assalamualaikum... dh lama aku x update blog aku... bkn ape, cume aku skang ni dok perhati yg byk perkara telah berlaku di seluruh dunia.. ade yg dok bergadai nyawa( utk mendapat keamanan bagi saudara seIslam di Gaza), ade gak yg berperang pakai mulut( dok kempen2 bagi PRK Kuala T'ganu).. ade gak suara2 yg ajak kite memboikot produk2 dr USA.. pasal mereka ney dok sokong je Israel serang Palestin.. ia muncul dlm bntuk2 e-mail, SMS.. mcm2 lagi.. byk lagi hal yg berlaku cume setakat ni hal2 ni yg popular & disogok kpd kita semua oleh media massa.. lagipun aku x update blog bkn ape, cume aku rase yg idup aku pas STPM ni btui2 relax jela kat umah selaku penganggur geseran.. ni term khas dlm subjek ekonomi.. sape yg blaja econs, taula term tu.. hehe anyway, yg pasti, PRK Kuala T'ganu telah dimenangi PAS oleh MAWE... tu akronim bagi Mohd Abdul Wahid Endut.. kreatif gak bagi mereka yg cipta akronim ni.. hahah aku x tkejut dgn results ini sebab ape? sebab kawasan ney mmg mudah beralih undi dr rakyat.. cewah ayat aku.. majoriti pun bape ribu je.. yg pasti harapnye MP baru wajib jlnkan t'jwb selaku MP... insyaAllah.. haa... skang ni byk org ajak boikot barang2 ILC (Israel Linked Companies).. mcm Nestle( Milo,Maggi, Nescafe, Coffeemate & byk lagi), juga Nokia( ye ni company handphone tuh), chain fastfood restaurants( KFC, PizzaHut,McDonald's,Kenny Rogers), Intel( processor laptop kite yg, alternatifnye gunela AMD).. ni stakat yg aku igt la.. anyway full list leh pi laman web ni ataupun laman web Persatuan Pengguna Islam Malaysia(PPIM)

bagus niat mereka yg ingin boikot atas niat ingin bantu saudara kita di Palestin.. tp igt x, dulu kita ade gak wat gini berkali2.. time Iraq diserang, kita boikot.. time Afghanistan diserang lagi skali kita boikot... pas tu masa Lubnan kne serang pun kite boikot.. haa pastu bile filem Fitna kuar, kite boikot plak barang dr Belanda.. la ni, kite boikot lagi barang USA sejak Gaza diserang pada awal tahun.. sudah berhari2 lamanya.. walaupun sebenarnye peristiwa Nakba ni dh berlaku lebey 60 tahun.. yg aku tau 1 je, bile kne serang kite jela yg boikot.. aku xde prob utk boikot produk2 tersebut.. cume adakah sekadar itu saja yg kite buat.. boikot, boikot & boikot lagi.. nk tanyela ye.. selama ni boikot2 yg kite buat ney, adekah ia membuahkan hasil?? seriously?? pasal ape?? sebab aku tgk cter boikot2 ney, hanya bertahan jap je.. bile dh abes suatu isu(cthnye bile Israel dh henti serang), kite pun tgk ramailah yg dh rilek je lepak kat McD, tala 1-2 Big Mac.. seolah2 boikot itu hanya hangat2 tahi ayam je.. yg boikot2 ney setahu aku bergerak secara kecik2, dgn NGOs sebagai penggerak utama.. mcm PPIM & Persatuan India Muslim Msia(Presma).. pastu bile cter mcm ney kuar, tetiba muncul byk tabung bantuan.. mcm Tabung NSTP la.. mcm2 lagi.. aku bkn ape, cume usaha2 kite sume ni hanya bersifat ad-hoc.. at least patutnye usaha2 gini kne istiqamah.. sikit2, tp berterusan.. pastu usaha kecil2an knelah disatukan... jadi satu pergerakan yg besar.. ade leader... ade perancangan... pastu kjaan knelah bantu skali.. x kirelah dr persekutuan ataupun negeri.. tp jika berterusan bgini.. aku skeptikal dgn usaha ni akan berlangsung utk jangka masa yg lama.. aku harap aku salah.. tadi aku ade pi carrefour... aku tau ney satu dari ILC.. bkn ape, saja nk tgk2.. sambil jmpe member aku yg kije dlm salah satu kdai dlm tuh.. rmai aku tgk mostly pekerja2 dlm ILC spt Carrefour ney org Islam gak.. x kire la sama ade rakyat Msia atau pun buruh asing.. bile kite boikot2 ney, nnt effectnye yg kne kat mereka, xleh kije.. dhla negara yg jd rakan dagang #1 dgn kita ni USA.. maybe ade yg x setuju dgn aku, tp terimalah hakikat yg era globalisasi ney.. cukup sukar utk kita betul2 nk pastikan suatu produk tu dr USA.. maybe bahan mentahnye dari negara2 kecil yg mundur.. kita x tau.. oh ya, aku gak tgk masih ade umat Islam yg beli barang dapur kat Carrefour.. cume aku tgk dh kurangla.. banding dgn dulu.. 1 jela ye, kita ney ade gak boikot2, tp jiran2 Palestin mcm Mesir, Lubnan, Syria, Arab Saudi atau ringkasnya Liga Arab.. adakah mereka ney bantu?? setahu aku mereka ney rilek je berdagang dgn USA, malah siap tutup pintu bagi rakyat Palestin yg nk masuk negara mereka sbg pelarian.. MEREKA ni yg patut lebih btanggungjwb sebenarnya... semoga semua umat Muhammad bersatu.. AllahuAkbar! AllahuAkbar! AllahuAkbar!!!

No comments: