Sunday, January 4

Setahun 2008

Januari
masuk sekolah sebagai Upper 6.. banyaklah kerja2 & tanggungjawab yang perlu aku & kawan2 laksanakan... pindah kelas baru sebab dulu kelas kat ujung & time ni aku dpt kelas yg dulunye dikenali sbg Bilik Kelas Tambahan.. direname sebagai 6a2.. cekgu2 kami masih sama kecuali PA 1 yang dulunye En Zainal & diganti Pn Noriah Said serta PA 2 yang dulunya diajar Pn Chang & diganti Pn Nor Maizatul... aku x kesah belajar dari siapa asalkan aku dapat ilmu dari apa jua yang cekgu2 cuba sampaikan dri dlm & luar kelas.. bln ni gak kena daftar masuk persatuan2 & kelab2 dalam ko-kurikulum.. masuk2 je walaupun sbg ahli baru.. biasanya sebagai upper 6, dilantik pegang jawatan.. tahun ni banyak jawatan dipegang.. Pengerusi lah, Naib Pengerusi lah, AJk pun ada.. hahaha yg pasti time ni kami semua mcm berasa dihormatila dari batch2 lebih muda.. panggilan 'abang' 2 dh sebati dh.. hahaha seronok pulak bila dikenangkan.. oh ya, aku gak dipilih jadi penolong ketua tingkatan.. jadi assistant poji jawa.. hahaha mmg byk unforgettable moments dgn mamat ney.. antara manusia yg penuh dedikasi penah aku tengok.. aku duk sebaris dlm kelas dgn zul, yusry, poji.. lane ni lah yg paling wanted utk disoal bila dlm kelas.. mcm2 jawapan kuar.. idea2 dari budak2 lain pun power gak, tapi bila yusry ckp je.. orang lain terdiam r.. anyway bila ada yg x btul, aku betulkan la.. hahaha

dari kiri zul, yusry, poji jawa

Februari
waktu ni keje2 yang diberi cekgu2 makin bertambah... dan kami kena gak pegi latihan sukan.. balik2 muka aku je kena warm up kat depan.. pasal aku ni upper 6.. musykil gak aku.. mana pi atlet2 dlm umah temenggung ni.. rupenye2 rmai dtg lewat tmasukla member2 aku yg lain.. wat je la warm up dgn si musa & fariq.. lantakla.. janji attendance aku penuh dlm kegiatan sukan.. time ni gak cekgu2 ramai yg bz termasukla cekgu2 kelas kami yg pegang jawatan penting sebab apa.. seba Hari Sukan dh dkat.. bakal menjelang Mac nnt.. klu dh xde cekgu 2, wat jela tugasan2.. sambil 2 memekak gak.. ketuanya poji jawa.. klu dia ni jmpe sha boyan dgn awin zimbab.. abes, sure 1 sekolah dgr apa yg disembangkan.. lantokla.. yg pasti ditambah lagi dgn gelagat awan.. riuh la kelas 6a2 dgn gelak tawa.. pastu kena marah dgn cekgu2 klas lain.. hahaha ia berlarutan hingga ujung tahun.. ha, time ni gak dh muncul gelaran2 yang pelik2 kuar spt fariq jadi maria, jun jadi jon, aku pun kena gak.. elok fahmi tetiba ruby?? pelik2 aku dengar...
dr kiri- awan, sha boyan, teha cipoot, poji jawa
Mr Ragu dgn anak2 didiknya..

Mac
pretty hectic month bagi setiap warga SEMERA.. pasal ada 2 event besar berlangsung bulan ni iaitu Hari Sukan & Kem Kepimpinan Ko-Ko (3K).. aku dan kwn2 upper 6 ada major roles dlm kedua2 event tuh.. anyway mula2 pada Hari Sukan aku terlibat dgn kawat.. sebagai Pengerusi Kadet Polis mestilah aku terlibat.. setelah praktis berbulan2, x kawat pun pasal apa? pasal hari 2 hujan lebat.. kumpul dlm barisan je sepjg pagi tuh.. hari tu dirasmikan oleh Tuan Lim Si Pin, calon BN dlm PRU 12 Parlimen Batu.. turut hadir MP Batu Tuan Ng Lip Yong. aku pelik gak apsal dia ni dtg.. klu dh menang xpela.. pengetua ckp nk mintak bina astaka klu calon BN menang, sekali Tian Chua menang.. harapan hanya impian jela.. anyway, aku gak terlibat dlm hias2 khemah rumah temenggung tapi nmpknye da ilang kebanyakannye sbab dh kne ujan.. adela sikit2.. punyelah beriya2 setting baik mlm 2 ramai2 tp soknye.. sian jela.. xpe2, at least aku ada menyumbang pingat emas.. acara tarik tali.. 1st time jadi anchor.. mangai.. lawan gile2 smpai sengal satu badan.. berbaloi weh cuz dpt emas.. menag lawan umah2 sukan lain.. sume tewas dgn temenggung..1st time gak aku dpt emas, slalu dpt perak je.. bile nk amek emas kat podium 2 bangganye.. dhla pakai baju polis.. huhuhu aku gak start 2syen di kasturi...
dr kiri, zul, aku, fariq
bln ni gak aku kena pi 3K.. aku ada 2 slot sebab aku pengerusi 2 pertubuhan.. jadi 1 slot tu aku bagi kat musa.. 1st time aku pegi ni walaupun dh 7 tahun di SEMERA.. bertempat di The Rock, Ulu Yam.. jauh gak dr pekan.. naik turun bukit.. smpai gak.. cantik gak tmpatnya aku tgk.. memula sekali diberi taklimat dr kem komandan Encik Aswad & Cik Sahida.. semua peserta pun dengar.. pastu nk pilih penghulu.. sekali ada sorang ni pi sebut nama aku.. aku plak, ah sudah.. kompom la aku jadi.. pasal aku tgk calon lain Jia Jiunn dgn Musa.. sah la ni.. undi dibuat.. 50% undi aku.. terima jela.. memula dh la ku kne lead 1 team, sekali kne lead 1 rombongan.. memula sekali aku lantik Hasif,Azam & Azim utk gilir2 jd imam & bilal.. in case aku bz, at least dh ada orang leh handle time solat.. alhamdulillah mereka sedia bantu..byk aktiviti dibuat di sini dari merentas desa, aktivit pasak bumi, operasi burung hantu, LDKs, & last skali Malam Bakat Pemimpin.. aktiviti lain mostly aku mintak tolong dr cekgu2.. tapi yg ni, aku kne wat snirik.. fuh, atas kerjasama dgn team2 upper 6 dpt gak kami laksanakan Malam Bakat 2 dgn jayanya ada yg wat banner, kad ucapan, susun kerusi, anto kad kpd cekgu2..semua sanggup tolong aku walaupun xdpt join utk game ptg tuh..tjutaan terima kasih buat anda.. semua persembahan menarik dr grup2, MC bijak main peranan walaupun byk setbacks namun berjaya kami atasi as a team.. alhamdulillah banyak ilmu aku dapat dari kem ni.. ilmu yg xdpt dlm kelas most of it.. alhamdulillah juga kerana berjaya laksanakan tugas sbg penghulu buat 1st time.. aku gak dipilih peserta lelaki terbaik.. mmg aku x sangka.. walaupun balik tu ada yg ckp mcm2, tp hey, whats done is done.. aku dh beri yg tmampu.. klu dh abes baru nk citer itu ini, baek x payah.. bile aku tanye time tu sume ckp ok.. tp bile dh abes, kluar citer mcm2, aku x layan.. aku xde pics dlm kem ni pasal x bawak cam.. selain tu, aku sambut ulangtahun kelahiran pada 29 mac.. pagi tu aku pi lawatan sekitar KL spt ke Menara KL & Hutan Bukit Nanas.. petang tu plak member2 sudah setting makan & minum kat umah zul.. sental la piza domino dgn keropok2.. ok gak sambut bsday dgn member ni, slalu dgn family je.. pun sama, x bawa cam time tu

April
kami semua bz dlm kelas.. sebab test ada dlm bln tuh.. study kuat2.. oh ya..time ni aku dh tambah kelas 2syen.. dulu amek sikit je.. last2 aku tambah utk sume subjek aku amek.. harga dia xyah citerla.. tp mmg berbaloi pasal ia lebih membuat aku faham akan sesuatu topik.. kadang2 ada topik yg x disentuh cekgu sekolah, diajar di 2syen.. selain tuh.. kelas 6a2 terus kecoh.. dan bile ada handset tu mulelah wat bende pelik2 spt dengar lagu & amek gambo.. tapi ini bila cekgu xde & dh abes kije tau.. selalu gak wat gini..
mentera beradu

Mei
time ni result2 aritu kuar.. keputusan okla.. bln ni aku kena amek muet.. periksa English yg wajib utk masuk IPTA.. time speaking kami kami kena berempat..sblum peksa, aku leh plah dgr awin citer pasal kenangan dia kat SMK DIY.. terbahak2 sume dengar.. aku, poji, yusry & jun 1 grup.. slalu praktis biasala sangkut ckit2.. but mostly okla.. bila betul2, boleh plak si yusry ni pi tekan si jun ni.. mcm nk provoke dia je si yus ni.. smpai nk mcarut makcik tuh, seb baek examiner x dengar.. aku pun kenalah bidas balik yusry tuh pasal poji dh terdiam.. last2, aku dh conclude yg semua setuju utk take point aku sebagai pilihan terbaik, sekali si poji ni cakap yg pilihan dia plak yg terbaik.. pelik je sume.. tapi yg pasti, examiners memang gelak beso tgk gelagat kami berempat dlm tuh..x lama pastu kena jawab lagi 3 paper iaitu writing, listening & reading.. berpeluh gak jawab paper2 tuh.. abes je muet, semua melompat girangaku dgn kwn2 gak dijemput utk sertai team koir sekolah.. pastu aku dgn poji, musa, aida & nazrin terpilih gak utk wakil sekolah dlm forum perdana..dua2 aku masuk, dua2 wakil sekolah.. dua2 dlm bln jun.. dua2 perlu masa yg byk utk praktis.. so byk kali ponteng 2syen.. xpe, seb baik ade geng kat sana.. pnjam la notes mereka.. periksa penggal pun makin tiba.. stres menyelubungi diri.. blaja lagi & exam lagi... jawabla kasi abes.. b4 exam, kami kena
bikin dulu orientasi lower six.. junior2 kami akan diberi orientasi oleh kami senior2.. selaku naib pengerusi MTE, aku terlibat secara langsung dlm the making of serta pelaksanaan program ney.. banyak aktiviti fizikal & mental diberi kpd mereka.. seperti LDKs & cari harta karun.. rata2 memberi komen positif.. ia juga merapatkan silaturahim antara upper 6 & lower 6 di SEMERA...
grup gayung si sha & awin
pindah tali tp xleh lepas tgn..


Jun
memula aku pi forum dulu dgn team forum ke SMK DIY.. x jauh.. dekat bebeno... kat sini leh plak jmpe member2 lame time sekolah rendah dulu.. seronok la berforum ney.. memula nebes, pastu rasa syok plak.. tp still x bjaya utk lepas ke next level.. xpe2, jnji kami menang dpt piza hut dr cekgu pngiring, cik Sahida.. mcm2 dia citer time ney.. setel forum, kne plak truskan koir plak.. selang bape ari je dr forum.. skali dia postpone seminggu.. praktisla kami dgn lagu Malaysia Tanahairku & Stupid Cupid.. nyanyi bass kena la wat suara beso.. letih woo praktis nyanyi ghupe tu.. kami ni lawan kat peringkat wilayah.. fuuyo.. truskan semangat utk sijil tuh.. akhirnya kena persembah di Cheras.. sekolah baru tp aku x igt nama apa.. aku tau dkt2 dgn Leisure Mall.. dh lama x pi sini, dulu slalu gk pasal abah dulu keje area sini.. haha kat sini sambil praktis, usha gak team skola lain.. lagi power suara & instrumen lagi banyak.. kami pakai piano je.. x arap menang pun.. juz try to give the best.. kat sini gak rmai kwn baru aku jmpe.. x kiralah laki @ pompuan.. still, an unforgettable experience...
believe it or not
the whole team

Julai
time ni rasanye results Muet dh kuar, kenalah amek tgk.. sekali dpt band 4.. aku igt dpt band 5.. xpela.. cukupla dpt tuh.. alhamdulillah.. drpd failed, at least dpt gak band yg agak baik.. bln ni gak ada hari koperasi & photoshoot majalah sekolah.. aku jadi salah seorang ajk.. pada hari koperasi, kami ada menjual aiskrim serta air buah bidara.. jgn tkjut, 2 nama gimik je.. sebnanye air tesco choice.. hahah dpt gak duit tambahan sebagai modal buat projek kami pada hari usahawan nnt..
marilah beli..
ni nk jual air ke jual muka??

Ogos
awal bulan, kami ada hari usahawan.. setiap kelas kena bikin jualan.. kami sepakat nk buat rumah puaka.. rupanya kelas 5 azam pun buat umah antu, 2 pasal kami tukar nama jd umah puaka.. memula kami nk jual makanan mcm ari koperasi, tp atas cadangan Mr Ragu.. kami ubah utk wat projek tuh.. banyak cabaran wo.. semua berhempas pulas utk bikin kelas biasa jadi tempat yg menakutkan.. kami siap sehari sebelum tu, smpai tgh malam.. aku jadi drebar, anto sorang2 balik umah.. itu yg aku leh bantu supaya kije2 tuh leh siap.. esoknya.. pagi2 dh dtg utk last touchup.. bkak kedai kul 8.. rata2 yg kuar mmg jerit2.. yg lelaki ada yg takut smpai terajang2 pintu blakang.. sengal tul.. sambil2 tu, aku tolong gak gerai kami lagi 1 yg jual air & makanan.. bagus gak produk dorang ney.. sedap.. hari tu gak rmai member2 lama dtg.. aku promote la supaya masuk umah puaka.. bjaya gakla.. bile dh selesai sume, kami kemas2.. pastu aku pi lak brem mall dgn member2 ex raja ali.. pi tgk citer journey to the center of the earth.. agak selesa gak complex baru ni....

September
bulan ramadhan tiba lagi.. pi surau wat solat tarawikh... puasa itu wajib.. bulan ni gak ada trial exams.. dugaan terbeso... cuba jela sebaik mungkin.. alhamdulillah tgk result ada peningkatan.. pastu bile dh ujung2 tu, pi la shopping sikit utk raya...

Oktober
raya sudah tiba.. kasi kumpul duit raya... loaded la ckit time2 ni..
pi raya umah sedara, cekgu, rakan2... yg pasti banyak makanan.. sayur susah nk jmpe musim raya ni.. balik2 rendang, ketupat, laksa.. akibatnye bile ke toilet 2 lama ckit, pasal kurang serat.. hahaha gambo raya

November
abg angkat dr sarawak abg wan hamzah dtg kursus kat kl.. so dia lepak umah kami pas abes kursus.. at the same time, sepupu aku afiq yg baru abes pmr pun dtg gak..
boring duk umah katanya.. so merantau ke umah sedara sementara cuti2 ni.. STPM start lak 14 hb.. same day dgn besday yop, abg aku.. memula paper PA 2.. 3 jam tuh cm x sempat je.. bile dh msuk musim peksa ni xley jln2 @ wat gile..
kene jaga kesihatan... dlm dok jaga2 tuh dpt gak batuk.. dugaan kcik2..

Disember
bln merdeka sebab abes STPM 4 hb.. paper makroekonomi last sekali.. rasa lega ya amat bile dh abes... ptg tu kami pi makan piza hut... citer2 selanjutnya dlm bln ni leh dirujuk dlm post2 aku sebelum ni... bacalah ya.. alhamdulillah kerana banyak yg aku belajar & tempuhi dlm tahun 2008.. semoga 2009 akan jadi lebih bermakna dlm hidupku

3 comments:

azlishukri said...

semoga berjaya dalam pelajaran..

Jye said...

wah, terrornya kamu~
mampu ingat semua benda tu,
dr bulan ke bulan!

akuzackh said...

salam..
mu salah information laa..
fariq jd aisyah..
maria goes 2 sabree..